ΑΥΤΟΙ ΓΕΝΝΟΥΝ ΤΟ ΧΙΤΛΕΡ ΚΑΙ ΤΡΕΜΟΥΝ ΤΟ ΣΕΦΕΡΗ

«Κλείνουν δυο χρόνια που μας έχει επιβληθεί ένα καθεστώς ολωσδιόλου αντίθετο με τα ιδεώδη για τα οποία πολέμησε ο κόσμος μας και τόσο περίλαμπρα ο λαός μας στον τελευταίο παγκόσμιο πόλεμο. Είναι μια κατάσταση υποχρεωτικής νάρκης, όπου όσες πνευματικές αξίες κατορθώσαμε να κρατήσουμε ζωντανές, με πόνους και με κόπους, πάνε κι αυτές να καταποντιστούν μέσα στα ελώδη στεκούμενα νερά. Δε θα μου ήταν δύσκολο να καταλάβω πως τέτοιες ζημιές δε λογαριάζουν πάρα πολύ για ορισμένους ανθρώπους. Δυστυχώς δεν πρόκειται μόνον γι’ αυτό τον κίνδυνο.

Όλοι πια το διδάχτηκαν και το ξέρουν πως στις δικτατορικές καταστάσεις η αρχή μπορεί να μοιάζει εύκολη, όμως η τραγωδία περιμένει αναπότρεπτη στο τέλος. Το δράμα αυτού του τέλους μας βασανίζει, συνειδητά ή ασυνείδητα, όπως στους παμπάλαιους χορούς του Αισχύλου. `Όσο μένει η ανωμαλία, τόσο προχωρεί το κακό.  Είμαι ένας άνθρωπος χωρίς κανένα απολύτως πολιτικό δεσμό και, μπορώ να το πω, μιλώ χωρίς φόβο και χωρίς πάθος. Βλέπω μπροστά μου τον γκρεμό όπου μας οδηγεί η καταπίεση που κάλυψε τον τόπο. Αυτή η ανωμαλία πρέπει να σταματήσει. Είναι εθνική επιταγή».

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Γιώργος Σεφέρης, 112 χρόνια πριν. Μην κάνετε το λάθος να τον αναζητήσετε ανάμεσα σε αυτούς τους  μικρούς ανθρωπάκους του συρμού. Αυτούς που υπογράφουν μνημόνια και στέκονται δουλικά κάνοντας θρησκεία τις δοξασίες των κατακτητών. Ο Σεφέρης ανήκει στην Ελλάδα που θέλουν να σκοτώσουν.  Στην Ελλάδα που φοβούνται.

Τρέμουν τη φωνή της Ελλάδας του Σεφέρη, του δίσεκτου για αυτούς τους άθλιους Παπαδήμους και ΣΙΑ, γιατί αυτή η Ελλάδα σκέφτεται, στέκεται, ορθή, αντιστέκεται πεθαίνει κι ανασταίνεται πάλι από τις ίδιες της, τις στάχτες… Φοβούνται σαν φάντασμα από παμπάλαιο νεφελώδη μύθο τη λαϊκή βούληση, μην τύχει και κερδίσουν οι «ακραίοι».

Εκείνοι που δεν θα τους κάνουν τη δουλειά. Τρέμουν, μας λένε, μην μπει στη βουλή η «Χρυσή Αυγή» που’ ναι φασιστικό σχήμα ή ο ΑΝΤΑΡΣΥΑ  που λένε ότι είναι μια μάζωξη αναρχικών. Τρέμουν να ομολογήσουν πως και την «Νύχτα των κρυστάλλων», από τις στάχτες της οποίας ξεπήδησε έτσι, αποτρόπαιος ο Χίτλερ, οι κοινωνικές συνθήκες την γέννησαν. Με άλλα λόγια αν η «Χρυσή Αυγή» κι ο ΑΝΤΑΡΣΥΑ είναι δυο ξορκισμένα κακά είναι αυτοί οι ίδιοι οι άθλιοι μύστες του μνημονίου, οι γεννήτορες τους. Αν πρόκειται για τερατογένεση, αυτή η άθλια φάρα των προδοτών, είναι οι πατέρες του «κτήνους». Δεν είναι όμως κτήνος κάτι που γεννιέται από την λαϊκή βούληση – έστω κι από την λαϊκή οργή.

Γράφει κάπου Ο Σεφέρης:

Τον άγγελο

τον περιμέναμε προσηλωμένοι τρία χρόνια

κοιτάζοντας πολύ κοντά

τα πεύκα το γιαλό και τ’ άστρα.

Σμίγοντας την κόψη τ’ αλετριού

ή του καραβιού την καρένα

ψάχναμε να βρούμε πάλι το πρώτο σπέρμα

για να ξαναρχίσει το πανάρχαιο δράμα.

 

Γυρίσαμε στα σπίτια μας τσακισμένοι

μ’ ανήμπορα μέλη, με το στόμα ρημαγμένο

από τη γέψη της σκουριάς και της αρμύρας.

Όταν ξυπνήσαμε ταξιδέψαμε κατά το βοριά, ξένοι

βυθισμένοι μέσα σε καταχνιές από τ’ άσπιλα φτερά των κύκνων που μας πληγώναν.

Τις χειμωνιάτικες νύχτες μας τρέλαινε ο δυνατός αγέρας της ανατολής

τα καλοκαίρια χανόμασταν μέσα στην αγωνία της μέρας που δεν μπορούσε να ξεψυχήσει.

 

Φέραμε πίσω

αυτά τ’ ανάγλυφα μιας τέχνης ταπεινής.

Ο δικός μας Άγγελος δεν ήρθε ακόμη. Να τον φέρουμε εμείς.  Με την ψήφο μας. Με τη φωνή μας.  Ας ψηφίσουμε, κάτι που δεν θέλουν. Κάτι που φοβούνται. Για να το φοβούνται οι εχθροί μας, θα ‘ ναι καλό για την πατρίδα και για μας. Μην ξεχάσουμε μόνο: Όπως οι κοινωνίες της οργής γεννούν Χίτλερ που καταστρέφουν με όπλο την παράνοια , έτσι γεννούν  και Σεφέρηδες  που σώζουν με όπλο τη διάνοια. Κι αυτοί οι άθλιοι που μας κυβερνούν, για λίγο ακόμη, δεν φοβούνται στ’ αλήθεια, τους Χίτλερ. Τους Σεφέρηδες φοβούνται…

Του Γιάννη Βασιλακόπουλου

Πηγή: newstrap.gr

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ (1900-1971)

Το πραγματικό του όνομα ήταν Γιώργος Σεφεριάδης. Γεννήθηκε στα Βούρλα της Σμύρνης στις 29 Φεβρουαρίου του 1900.

Το 1914, ξέσπασμα του Παγκοσμίου Πολέμου, η οικογένεια μεταναστεύει στην Ελλάδα. Είναι η εποχή κατά την οποία αρχίζει να γράφει τους πρώτους του στίχους. Το 1917, η μητέρα του μαζί με τους δύο γιους και την κόρη της Ιωάννα (μετέπειτα σύζυγο Κ. Τσάτσου) μεταβαίνει στο Παρίσι, όπου ο πατέρας τους Στέλιος εργάζεται ως δικηγόρος. Ο Γιώργος Σεφέρης θα μείνει εκεί μέχρι το καλοκαίρι του 1924, ακολουθώντας σπουδές λογοτεχνίας και αποκτώντας το πτυχίο της Νομικής, οπότε μεταβαίνει στο Λονδίνο για την τελειοποίηση των αγγλικών του, εν όψει των εξετάσεων στο Υπουργείο Εξωτερικών. Εκεί έγραψε το ποίημα Fog.

Το 1927 διορίζεται στο διπλωματικό σώμα ως ακόλουθος του Υπουργείου Εξωτερικών. Το 1928 δημοσιεύει στη Νέα Εστία, με επώνυμο Γ. Σεφεριάδης, το «Μια βραδιά με τον Κύριο Τεστ«, μετάφραση έργου του Βαλερί. Το Μάιο του 1931 εκδίδεται με το ψευδώνυμο Γ. Σεφέρης η «Στροφή«. Το 1932 δημοσιεύεται το έργο του «Μια νύχτα στην ακρογιαλιά» και η «Στέρνα«. Το 1937 δημοσιεύει στα Νέα Γράμματα επιστολή του περί της δημοτικής γλώσσας.  Το 1940 εξέδωσε τα «Ημερολόγιο Καταστρώματος Α’«, «Ποιήματα 1 και Τετράδιο Γυμνασμάτων» (1928-1937). Το 1944 εκδόθηκαν οι «Δοκιμές στο Κάιρο» και το «Ημερολόγιο Καταστρώματος Β’«. Το 1946 εξέδωσε τον «Ερωτόκριτο«, την «Κίχλη«. Το 1949 εκδόθηκε η μετάφρασή του από ποιήματα του Έλιοτ με τίτλο Η έρημη χώρα και άλλα ποιήματα. Το 1964 δημοσιεύτηκε η μετάφρασή του από το Άσμα ασμάτων και οι Αντιγραφές. Το 1965 δημοσιεύτηκαν τα Τρία Κρυφά ποιήματα και εκδόθηκε η μετάφραση της Αποκάλυψης του Ιωάννη. Το 1971 έγραψε το τελευταίο του ποίημα με τίτλο Επί ασπαλάθων.

Ως πρεσβευτής, υπηρέτησε σε πολλές ελληνικές πρεσβείες του εξωτερικού, γεγονός το οποίο καθόρισε σημαντικά το έργο του. Το γεγονός όμως που χάραξε ανεξίτηλα τη σφραγίδα του στη συνείδηση του ποιητή ήταν η εθνική καταστροφή του 1922 και ο ξεριζωμός του μικρασιατικού ελληνισμού.

Το 1963 η φήμη του Σεφέρη ξεφεύγει από τα εθνικά όρια και εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο με τη βράβευσή του με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Είναι ο πρώτος Έλληνας που τιμήθηκε με το ανώτερο, παγκοσμίως, βραβείο πνευματικής προσφοράς. Έως σήμερα, ακολούθησε μόνο ο Οδυσσέας Ελύτης το 1979.

Το 1967 η δικτατορία των συνταγματαρχών κατέλυσε το σύνταγμα στην Ελλάδα αναστέλλοντας τις ατομικές ελευθερίες. Ο Σεφέρης εκδηλώθηκε έντονα εναντίον της, τόσο γραπτά, όσο και με δημόσιες δηλώσεις του. Στις 28 Μαρτίου 1969 ο Σεφέρης μίλησε για πρώτη φορά δημόσια εναντίον της Χούντας και γι’ αυτό το λόγο του αφαιρέθηκε ο τίτλος του πρέσβη επί τιμή, καθώς και το δικαίωμα χρήσης διπλωματικού διαβατηρίου.

Στις 20 Σεπτεμβρίου του 1971, ο Γιώργος Σεφέρης πέθανε και η κηδεία του εξελίχθηκε σε σιωπηρή πορεία κατά της δικτατορίας. Μετά το θάνατό του εκδόθηκε το προσωπικό του ημερολόγιο με τίτλο «Μέρες…» καθώς και το «Πολιτικό» του ημερολόγιο.

Η ανακοίνωση της Σουηδικής Ακαδημίας για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας έχει ως εξής:
«Το βραβείο Νόμπελ της Λογοτεχνίας απονέμεται εις τον Γεώργιον Σεφέρην δια το έξοχον λυρικόν έργον του, το οποίο εμπνέει μια βαθία αίσθησις του κόσμου της Ελληνικής παιδείας. Η ποιητική παραγωγή του Γιώργου Σεφέρη δεν είναι μεγάλη εις όγκον, αλλά λόγω της μοναδικής σκέψεως και του μοναδικού ύφους της, ως και της ομορφιάς της γλώσσας της, έχει καταστεί ένα σύμβολο μονίμου διαρκείας όλων όσα είναι ακατάλυτα εις την Ελληνικήν παραδοχήν της ζωής. Η ανάγνωσις του Σεφέρη μας υπενθυμίζει με δύναμη ένα γεγονός, το οποίον μερικάς φοράς λησμονείται : Γεωγραφικώς η Ελλάς δεν είναι μόνον μία χερσόνησος, αλλά και ένας κόσμος πόντου και χιλίων νήσων, ενα αρχαίον ναυτικόν βασίλειον, η κινδυνώδης και τρικυμισμένη εστία των ναυτικών. Αυτή η Ελλάς αποτελεί το διαρκές υπόστρωμα της ποιήσεώς του, εις την οποίαν επαναπροβάλλεται ως ένα όραμα σκληρού και τρυφερού μεγαλείου. Η Σουηδική Ακαδημία ησθάνθη μεγάλην ευχαρίστησιν απονέμουσα δια του βραβείου Σεφέρη, φόρον τιμής εις την σημερινήν Ελλάδα, ο λογοτεχνικός πλούτος της οποίας ανέμενεν ίσως περισσότερον του δέοντος τον στέφανον δάφνης της».

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s